Svátek má: Svatoslav

Regiony

Velikost textu:

Střední Čechy znají trasu vysokorychlostní železnice

Střední Čechy znají trasu vysokorychlostní železnice

Pro trasu vysokorychlostní železnice v ČR je zásadní rozhodnutí na Kraji Vysočina. Jihomoravský kraj a střední Čechy znají trasu, kudy může vést vysokorychlostní železnice. 

Ilustrační foto
9.leden 2016 - 08:30

Zcela jasno není v Kraji Vysočina. Existují dvě možnosti trasy, preferovaná je železnice kopírující dálnici D1. Budoucnost vysokorychlostní tratě v České republice bude hlavním tématem mezinárodní konference v Třebíči a Náměšti nad Oslavou, která se uskuteční 25. – 27. května 2016. Stredoceskenovinky.cz informovala Mgr. Eva Fruhwirtová.

„Územní plán Kraje Vysočina počítá s vysokorychlostní tratí. Problém je v tom, že dosud není jasně vytyčená přesná trasa. Odborníci se shodují, že by se mělo jednat o trasu vedoucí kolem Benešova a Jihlavy, jinak řečeno, tam, kde je to možné, by železnice kopírovala dálnici D1,“ popisuje Aleš Kratina ze sdružení Regio, které připravuje květnovou mezinárodní konferenci.


Posupné dílčí kroky v realizaci VRT (vysokorychlostní tratě) se už dějí. Plánují se také revitalizace návazných tratí Okříšky – Třebíč - Brno či Kostelec u Jihlavy – Telč - Slavonice. Připravují se investice, které povedou ke zvýšení bezpečnosti a také pohodlí cestování. Má dojít k opravě železničního svršku, stará zabezpečovací zařízení budou vyměněna za nová, dojde k opravám nástupišť tak, aby splňovaly normy pro moderní cestování. Cestující ocení bezstykovou kolej, která zabraňuje známému drncání při jízdě.

„Vedle pohodlnějšího cestování umožní svařené kolejnice také zvýšení rychlosti vlaku,“ popisuje Kratina.

„Nájezdem“ na vysokorychlostní trať má být stanice Jihlava město. Stejně jako se najíždí u Jihlavy na dálnici D1, tak by vlaky například od Třebíče za stanicí Jihlava město najížděly na vysokorychlostní trať Praha - Brno. Jihlava připravila nultou etapu – vybudovala zde velké parkoviště.

„Celkem je naplánováno šest etap. Ke stanici Jihlava město by mělo být přesunuto autobusové nádraží, podobně jako jsme to udělali v Třebíči na novém přestupním terminálu,“ popisuje Aleš Kratina.

(jv,Stredoceskenovinky.cz foto:arch)