Svátek má: Vladislav

Regiony

Velikost textu:

Nová dominanta města opět spojila nymburské břehy

Nová dominanta města opět spojila nymburské břehy

Nymburáci si rozbalili největší dárek v podobě nové lávky přes Labe pro pěší a cyklisty hned na začátku adventu.

Nová lávka
1. prosince 2021 - 12:30

Nová dominanta města opět spojila nymburské břehy a začala sloužit lidem. Slavnostní otevření v neděli 28. listopadu město zrušilo v důsledku vyhlášení nouzového stavu. Lidé poprvé přešli přes čerstvě zkolaudovanou lávku už v pátek. Lávka je unikátní tím, že ji nepodpírá žádný pilíř v řece, je ukotvena pouze na březích. Dílo podle architektonického návrhu profesora Jiřího Stráského nahradilo původní lávku z roku 1984, která byla z bezpečnostních důvodů stržena v srpnu 2018. Na téměř 130 milionovou investici městu přispěl Státní fond dopravní infrastruktury významnou částkou 117,7 milionu Kč.

Když se lávka letos v listopadu poprvé rozsvítila, získala na svou stranu ještě více příznivců. Její míry jsou více než 228 metrů na délku, v nejvyšším bodě více než 7 metrů nad hladinou a délka středního dílu 72 metrů. Ocelová konstrukce doputovala ze Sokolova, mostovka s oblouky připlula na lodi. Když složili ocelovo-betonovou krásku a napnuli lana, stala se novou dominantou města. Zároveň je oblouková konstrukce navržena tak, aby kolegiálně nezastínila sousední kamenný most.

„Otevření moderní lávky je velkou radostí i úlevou pro nás i občany města. Jsem rád, že firma zvládla celou stavbu bez vážných komplikací. V červnu se dokonce podařil i technicky a technologicky náročný převoz 400 tunové konstrukce mostovky s oblouky lodí po Labi. Společnosti HOCHTIEF CZ náleží velký dík,“ uzavřel výraznou kapitolu nymburských dějin starosta města Ing. Tomáš Mach, Ph.D.

„Oceňuji osvícenost nymburské radnice, která se nebála investovat nejen do funkčnosti, ale také estetiky novostavby. Je dobře, že vzniklo architektonicky hodnotné dílo a věřím, že lávka se stane podobným novodobým symbolem Nymburka jako Trojský most pro Prahu. Ostatně vizuálně si jsou obě stavby velmi podobné,“ sdělil Tomáš Koranda, generální ředitel společnosti HOCHTIEF CZ.



Příběh nové lávky se začal psát v roce 2018, kdy byla odstraněna původní lávka s podobným rizikem zhroucení konstrukce jako u zřícené Trojské lávky v Praze. Od června do října téhož roku se uskutečnila architektonicko-konstrukční soutěž o návrh podoby nové lávky, kdy porota vybrala z šesti anonymních návrhů ten od profesora Jiřího Stráského. Vznik a schvalování dokumentů a povolení trvalo dva roky, samotná stavba přes rok. Již od pádu staré lávky zasáhl příběh nové lávky do života místních a bedlivě jej sledovali. Dětem stavba změnila cestu do školy, součástí pohybu po městě se stal přívoz Blanice.

Zhotovitelem se stala stavební firma HOCHTIEF CZ v září 2020, která městu předala hotovou stavbu v listopadu 2021. Na jaře letošního roku firma požádala město o prodloužení termínu dokončení stavby z důvodu komplikací spojených s aktuální covidovou situací. Stále se ale jednalo o podzim letošního roku.





Stredoceskenovinky.cz informovala Mgr. Olga Vendlová, tisková mluvčí Městského úřadu Nymburk.

(jv,stredoceskenovinky.cz foto:měú)